پیادهسازی سیستم ERP مزایای بیشماری را برای سازمانها به ارمغان میآورد. این مزایا فراتر از بهبود موقعیت فعلی بوده و هدف اصلی آن تأمین نیازهای دراز مدت سازمان و توانمند نمودن آن در حوزههای مختلف میباشد. از جمله این حوزهها میتوان به حوزههای استراتژیک، عملیاتی، فنی و مالی اشاره نمود. در ادامه به طور اجمالی به مزایای عمده ERP در هر یک از این حوزهها پرداخته میشود:
1- دستاوردهای ERP در حوزه استراتژیک
- ایجاد نگرش سیستمی در سازمان
- نظاممند نمودن چگونگی انجام فرآیندهای کاری
- کمک در دستیابی به مزایای رقابتی از طریق بهبود فرایندها
- توانایی هماهنگی سریع با تغییر شرایط برون سازمانی- تجارت الکترونیکی
- توانایی هماهنگ نمودن سیستم سازمان با تکنولوژیهای روز نظیر وب, اینترنت و …
- توسعه زیرساخت لازم به منظور وارد شدن به بحث کسب و کار الکترونیکی (E-Business)
- امکان و یا تسهیل توسعه سیستمها و تکنولوژیهای جدید از جمله [1]JIT
- ایجاد یکپارچگی سازمانی از بعد اطلاعاتی و افزایش سازگاری اطلاعات موجود در سازمان.
2- دستاوردهای ERP در حوزه عملیاتی
- بهبود کیفیت اطلاعات و سرعت دستیابی به آن
- بهروز نمودن اطلاعات مالی و عملیاتی سازمان
- کاهش هزینههای عملیاتی (پردازش اطلاعات، خرید، فروش، پشتیبانی و تدارکات و …)
- بهبود تعاملات با مشتریان، تأمینکنندگان و پیمانکاران
- بهبود مدیریت سفارشات
- سازماندهی و بهینهسازی روشهای ورود دادهها در سیستم
- کاهش زمان تحویل/ توزیع کالا
- کاهش زمان دوره انبارداری
- کاهش هزینههای دورههای نگهداری تجهیزات
- بهینهسازی موجودی سازمان
- انجام صحیح کارها و کاهش دوبارهکاری
- افزایش راندمان کاری کارکنان
3- دستاوردهای ERP در حوزه فنی
- دسترسی سریع و ایمن به اطلاعات به دلیل طراحی و پیادهسازی سیستمها مبتنی بر اینترنت
- کاهش میزان سطوح آموزشی مورد نیاز جهت مدیریت سازمان به دلیل یکپارچگی سیستمها
- همبستگی کامل و خودکار بین سیستمها
4- دستاوردهای ERP در حوزه مالی
- به حداقل رساندن هزینههای سازمان (بالاخص هزینههای عملیاتی)
- استفاده بهینه از دارائیها
- افزایش برگشت سرمایه
- بهینهسازی گردش مالی
- کاهش زمان بستن حسابهای مالی (کاهش زمان دورههای مالی)
- کنترل منابع جهت استفاده بهینه
به بیان دیگر مزایای سیستمهای پشتیبان مدیریت و سیستمهای پشتیبان عملیات به ترتیب عبارت است از بهینهسازی سودآوری و بهینهسازی بهرهوری.
[1]- Just in Time